relax - retraite

Vijf praktische tips om te dealen met stress

De meeste mensen kennen het wel; het heen en weer vliegen in deze drukke maatschappij, tussendoor even wat eten naar binnen proppen en ’s avonds een Netflix serie om te ontspannen.. Als we willen kunnen we continue overlopen van de prikkels en de stress. Maar wat is stress nu precies, wat doet het met onze gezondheid en hoe kunnen we er beter mee omgaan? In deze blog behandel ik stress door de bril van de orthomoleculaire leer.

We denken altijd dat stress altijd negatief is, maar dat is niet zozeer zo. Korte stresspieken kan ons lichaam prima aan. Daar is het zelfs op gemaakt. Denk maar aan de oermens waar wij fysiologisch gezien nog verdomd veel op lijken. Deze mensen moesten jagen, maar ook serieus rennen als er een beest achter ze aan zat. Die stress zet je lijf in beweging om weg te rennen of te vechten, het maakt je alert. Na deze stresspiek komt je lichaam dan ook weer terug in de normale staat. Ook kan je positieve stress ervaren door bijvoorbeeld de spanning van een achtbaan ritje. Maar helaas staan wij in deze maatschappij voortdurend onder spanning en dat heeft enorme gevolgen voor onze gezondheid.

Soorten stress
Meestal denken we bij stress alleen aan mentale stress, maar stress is nog zo veel meer. Slechte voeding en milieutoxines zijn stressgevend en energierovend voor je lichaam. Wist je dat ook je dagelijkse Netflix serie je lichaam stress geeft? De continue stroom aan informatie, prikkels, beelden en geluiden zorgen ervoor dat je lichaam en hersenen nooit eens kunnen rusten of herstellen. Terwijl juist die stilte, de rust voor je hersenen zo belangrijk is om echt te ontspannen en op te laden. We zijn er inmiddels zo aan gewend dat ons stress systeem continue aan staat, dat bewust afschakelen en niks doen heel erg moeilijk is voor veel mensen.

Stress door netflix

Langdurige stress
We hebben veel ballen hoog te houden: drukke banen, een gezin, sociaal leven, huishouden, hobby’s… Veel mensen staan onder chronische stress. Stress wordt chronisch als je al een hele aaneengesloten periode veel stress ervaart. Langdurige stress kan bijdragen aan het krijgen van burn- outs, hart- en vaatziekten, depressie, hoge bloeddruk, verminderde vruchtbaarheid en een zwakker immuunsysteem. 

Je lichaam verbruikt enorm veel voedingsstoffen bij stress waardoor we sneller met tekorten komen te zitten. Tekorten zorgen voor klachten omdat je lichaam voedingsstoffen nodig heeft om alle functies uit te blijven voeren. Zo gaan kleine klachten van kwaad tot erger. Eerst ervaar je misschien een tijd een gevoel van onrust, dan krijg je er hartkloppingen bij en uiteindelijk kan het uitlopen tot een burn-out.

Hoe deal je met stress?
Ok, goed nieuws. We hoeven hier niet mee rond te blijven lopen! We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet zodat we allemaal in zen-meesters kunnen veranderen:

  1. Eet gezond en schoon. Laat zuivel, gluten, geraffineerde suikers & bewerkte producten zo veel mogelijk liggen en ga vaker voor pure producten zoals je ze ook in Moeder Natuur nog kan vinden. Een makkelijke vraag die je jezelf kan stellen bij het kopen van producten: “Heeft de natuur of de mens dit gemaakt?” Als de mens het heeft gemaakt (chips, mars/twix, brood etc.) dan kan je het beter laten staan. Als je dit een paar weken doet zul je een enorm verschil merken in je gezondheid! 

  2. Slik het Magnesium Complex van Vitakruid. Magnesium zorgt ervoor dat je lichaam beter ontspant en ondersteunt ruim 100+ processen in je lichaam. Zo slaap je vaak beter wanneer je magnesium slikt. Als je dit wilt bestellen kan je de kortingscode van Healing & Herbs gekruiken om 10% korting te krijgen op je bestelling (code =  HEALINGHERBS10).

  3. Ga vaker de natuur in en geniet van een heerlijke (blote voeten) wandeling. Voel de warmte op je huid, hoor de vogeltjes zingen en vertraag. Doe even niks anders dan wandelen in het moment en genieten van Moeder Aarde.

  4. Download de gratis app Insight Timer en probeer eens een (geleide) meditatie, binaural beats of Yoga (Nidra) uit. Yoga Nidra brengt je in een diepe ontspannende staat en er wordt gezegd dat een uur Yoga Nidra gelijk staat een 4 uur slaap. Yin Yoga is ook heerlijk om te doen.

  5. Lees een boek in plaats van een film of serie te kijken op Netflix. Geef je hersenen echt even wat rust van alle prikkels en beelden en gun jezelf het om goed op te laden.

En de laatste tip die we kunnen geven: gun jezelf een retraite. Een paar dagen zonder telefoon, silte, yoga en biologisch eten. Het zal een unieke ervaring zijn, dat beloven we je 😉.

Zoeken

Land

Land
  • Spanje
  • Italië
  • Frankrijk
  • Noorwegen
  • België
  • Griekenland
  • Portugal

Categorie

Categorie
  • Meditatie
  • Yoga
  • Actief
  • Mindfulness
  • Ontspanning
  • Stilte
  • Voor vrouwen

Datum

Datum

Prijs

Prijs
Zoeken

Categorie

Categorie
  • Ontspanning
  • Yoga
  • Weekend
  • Meditatie
  • Midweek
  • Mindfulness
  • Voeding
  • Voor vrouwen
  • Wellness
  • Stilte
  • Human Design
  • Klooster
  • Actief
  • Truffels

Datum

Datum

Prijs

Prijs

Provincie

Provincie
  • Overijssel
  • Gelderland
  • Noord-Brabant
  • Utrecht
  • Friesland
  • Noord-Holland
  • Drenthe
  • Limburg
× Vragen? Stel ze hier :-)