Stress en werkdruk

Stress & werkdruk. Of is het werkdruk & stress?

Het aantal werkenden binnen de werkzame beroepsbevolking neemt alleen maar toe in ons land. Corona heeft de groei een beetje gestagneerd, maar dit artikel is er niet om nog meer over corona te praten. Daar wordt naar mijn idee wel genoeg aandacht aanbesteed! Dat het aantal werkenden toeneemt is positief te noemen. Minder werkloosheid, de maatschappij heeft een inkomen waardoor de koopkracht stijgt en de economie draaiende blijft.

Privé & Zakelijk

Dat er zoveel mensen werkzaam zijn, kent helaas ook negatieve gevolgen. De werkdruk neemt toe, er wordt meer stress ervaren en door de corona (oeps) crisis, werd thuiswerken de norm. De één kan niet meer zonder: die regelt het volledige huishouden, kan sporten en voedt de kinderen op. De ander wordt gillend gek en kan niet wachten om weer naar kantoor of fysieke locatie van het bedrijf te gaan. Enfin; het gevaar van thuis WERKEN is de verhouding tussen privé en zakelijk. Hoe schakel je, tussen uit en aan? Wanneer klap je de spreekwoordelijke laptop dicht en stop je ook écht met werken?

Het is essentieel om privé en werk gescheiden te houden. Normaal gesproken ging je waarschijnlijk of lopend, of fietsend of met de auto naar je werk. O ja, met het openbaar vervoer kan ook nog. Dit “reizen” zorgt ervoor dat je nog even op kan starten, je voorbereiden. Je hoeft nog niet meteen “aan” te staan. Hetzelfde geldt voor de terugweg; tijdens de reis bedenk je nog even wat je deze dag anders had kunnen doen en wat je morgen te wachten staat. Maar als je thuis bent, ben je thuis en ben je vrij.

Wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Een bepaalde mate van stress heb je nodig in je leven en stress is dan ook niet ongezond. Het kan je zelfs helpen bij het behalen van deadlines of andere doelen. Het is echter lastig in te schatten hoeveel stress je ervaart en of het gezonde of ongezonde stress is. Steeds meer mensen hebben niet door dat ze (te veel) stress ervaren en komen hier te laat achter. Dit wil zeggen dat je je normale werkzaamheden al niet meer voort kunt zetten of tegen andere problemen bent aangelopen.

Stress - man met stress

Hoe ga je om met stress & werkdruk?

Zoals gezegd heeft iedereen te maken met stress, de vraag is alleen hoeveel en hoe je ermee omgaat. Praktische tips en handvatten nodig om beter om te leren gaan met stress en werkdruk? Een training omgaan met stress & werkdruk kan je heel erg helpen!

Daarnaast heb ik een aantal tips voor je die je mee kan nemen in je dagelijks leven:

    1. Stress veroorzakers: Als je beter wil leren omgaan met stress, is het belangrijk om te weten wanneer dit gevoel opspeelt. Komt dit door een bepaalde omgeving, werkzaamheden of een bepaald persoon? Als je hier je focust oplegt kun je proberen te achterhalen waar jouw stressfactor ligt en daarna geen of minder aandacht aan dit onderdeel te geven.
    2. Bedenk waar jij invloed op hebt: Stress doet zich vaak voor door externe factoren. Er zijn externe factoren waar je invloed op kunt uitoefenen, maar ook factoren waar je niks mee kan. Laat dit rusten en focus je op factoren waar je wél invloed op hebt, factoren die bij jou liggen. Denk bijvoorbeeld aan het gedrag van een bepaalde collega, dat verandert niet zomaar en is iets waar je weinig invloed op hebt. Jouw eigen gedrag bepaal je wel zelf. Stop energie hierin en niet in andere onnodige zaken.
    3. Creëer rust en overzicht: Mensen hebben vaak niet door dat een niet opgeruimd bureau en huis meespeelt bij onrust. Onrust die ervoor kan zorgen dat je niet scherp bent op je werk of andere gelegenheden. Onrustige plekken waar je je veel begeeft dragen bij aan het verhogen van stress. Daarnaast kan het maken van een prioriteiten of to-do lijstje heel veel houvast geven in je dagelijks leven. Door precies te weten wat je op een dag wil doen, geef je jezelf overzicht en weet je wat belangrijk is en voorrang heeft.
    4. Word en blijf fit & vitaal: Het klinkt logisch, maar fit zijn zowel fysiek als mentaal is belangrijk om stress tegen te gaan. Fietsen, hardlopen of andere groepslessen zijn manieren om aan jouw dagelijkse beweging te komen, maar een half uurtje per dag wandelen zal al ontzettend bijdragen. Niet alleen om aan je beweging te komen, ook om even je hoofd leeg te maken. 

Vanuit het trainingsbureau waar ik werk krijgen we regelmatig te maken met organisaties en medewerkers die op zoek zijn naar een training of workshop “omgaan met stress. Omdat wij altijd middels maatwerk aan de slag gaan met partners, kunnen we heel mooi in kaart brengen waar bepaalde problemen en behoeftes liggen. Deze input gebruiken we dan als basis voor een inspirerende workshop of training.