Van hollen naar stilstaan (Praktische oefening)

Door: Lara van Roest – Gastblog vanuit Deyogareis.nl

Herken je dit? Op reis neem je de tijd om stil te staan en je te verwonderen over alles wat je tegenkomt en ervaart om je heen. Dit geeft ontspanning, inspiratie en nieuwe energie. 

Eenmaal terug in je dagelijkse leven hol je weer door. Juist als je veel ‘aan’ staat en er van buitenaf van alles op je af komt is het belangrijk om te ontspannen en op te laden, zodat je van daaruit met nieuwe energie weer verder kunt. En dat kan, altijd en overal, thuis, op je werk, of waar je ook maar bent. Het enige wat jij daarvoor hoeft te doen is even stil staan bij jezelf. Yoga en meditatie kan je daarbij helpen.

Wanneer was de laatste keer dat jij echt bewust hebt stilgestaan bij jezelf? Dat je bewust hebt gekeken naar hoe het met je gaat, naar wat er bij jou speelt, naar alles wat je tegenkomt als je helemaal met je aandacht bij jezelf bent?

Praktische oefening

Heb je behoefte om even stil te staan? Sta dan letterlijk even stil en neem een moment voor jezelf met deze bodyscan die je staand kunt doen.

  • Misschien vind je het fijn om je ogen dicht te doen en eerst voor een ademhaling of tien je handen op je onderbuik te leggen om de beweging van je ademhaling te voelen. Voel dan hoe je staat en wees je ervan bewust dat je staat. Het contact van je voeten met de grond, de aarde, de stevigheid en de stabiliteit van de ondergrond en jouw voeten daarop vastgezet alsof ze vastgelijmd zijn.
  • Vanuit je voeten ga je met je aandacht omhoog, hoe voelen je benen, je heupen? Hoe voelt het hele stuk van je voeten tot en met je heupen? Vanuit daar verder omhoog naar je bekken, je buik, je rug, je schouders, je nek, je armen, je handen, je vingers, en via je nek naar je hoofd.
  • Hoe voelt je bovenlichaam, hoe voelt je hoofd? Hoe voelt je gezicht? Hoe voelt je hele lichaam van je voeten in contact met de ondergrond tot aan je kruin? Hoe voelt het om te staan? En hoe voel jij je? Zijn er dingen je je aandacht vragen? Nu op dit moment? In je lichaam, je hoofd, gedachten, gevoelens?
  • Kun je de beweging van je ademhaling in je lichaam voelen? Waar in je lichaam voel je die beweging nu het sterkst? Neem de tijd om met je aandacht bij jezelf te zijn. Wees nieuwsgierig naar wat je tegenkomt.
  • Als het mooi geweest is voor jou, verdiep je je ademhaling, word je weer iets actiever en stap je rustig de dag weer in.

Hoe was dit voor jou?

Stilstaan - rust pakken